Saturday 17 March 2012

Sebahagian Pemimpin PAS Kelantan Masih Tak Boleh Diharap

Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera.

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan ke atas ahli keluarga dan sahabat baginda.

Saya melihat terlalu banyak isu yang pemimpin PAS di Kelantan gagal untuk selesaikan seperti masalah air bersih, kekurangan peluang pekerjaan, kekurangan dalam sektor industri, kebajikan rakyat dan banyak lagi.

Saya memerhatikan yang sebahagian pemimpin-pemimpin PAS ni masih tak boleh diharapkan. Mereka lebih berminat untuk menjadi ustaz berbanding menjadi pemimpin negeri. Kalau mereka menjadi pemimpin negeri sekalipun, tindakan mereka lebih kepada untuk menjadi ustaz dengan turun naik masjid, surau dan madrasah untuk memberi ceramah agama sedangkan mereka telah ditugaskan sebagai wakil rakyat, pemimpin di peringkat kerajaan negeri atau pengarah bagi syarikat berkaitan kerajaan negeri.

Mereka perlu melaksanakan tanggungjawab mereka dengan lebih hebat lagi. Bukan setakat memberi kuliah dan ceramah agama di masjid, surau ataupun madrasah.

Saya melihat tidak banyak perubahan di dalam sikap pemimpin PAS ini pada tahun 1990, 2000, 2010 dan sekarang 2012. Mereka hebat mencari agama tapi tidak hebat dalam memenuhi dan melaksanakan tuntutan agama yang mereka hebat mencarinya. Barangkali pada mereka tuntutan agama adalah:

1. Memberi kuliah dan ceramah agama di masjid, surau dan madrasah.
2. Memakai kopiah dan jubah.
3. Bercakap membahasakan diri pertama dan kedua dengan "Ana" "Enta".

Kegagalan menyelesaikan masalah rakyat dengan menyelesaikan masalah air bersih, menambahkan peluang pekerjaan yang bergaji tinggi, meningkatkan sektor industri dan lain-lain lagi adalah perlu dipersalahkan kepada kerajaan Persekutuan. Saya sedang menilai:

1. Sejauhmanakah PAS memilih pemimpin yang berkebolehan untuk mentadbir negeri dan mengurus kewangan negeri?
2. Sejauhmanakah pemimpin yang dipilih ini mampu mewujudkan dan menambahkan hasil kewangan dalam negeri tanpa membebankan rakyat?
3. Sejauhmanakah pemimpin yang dipilih ini mampu mencari dan menarik hasil kewangan dari luar negeri ke dalam negeri?

Saya akan menilai kedudukan ini sepanjang tahun 2012 ini, insya Allah. Apakah perlu saya kekal di dalam PAS ataupun menubuh satu parti lain.

No comments:

Post a Comment